Päivä 4/2018

Aamulla meille oli varattu aamupala kello 9. Persoonallista siinä oli ”mehu” joka ei ollut mehua vaan jokin limpparin makuinen hyytelö. Se jäi meiltä molemmilta syömättä. Muuten hyvää oli, jopa kahvi ihan kahvin makuista. (Tarkoittaa että kahvi on välillä ollut ulkomailla aika eri makuista kuin mihin tottunut.)

Sanottiin hotellille heipat ja hypättiin Hyundain kyytiin.

Ajoimme muutaman tunnin Tsekkejä kohti ja pysähdyttiin ennen rajaa ostamaan mm. moottoritietarraa ja etsimään Puola -mukia. Päätimme siis Ruotsissa että ostamme muistoksi joka maasta, jossa majoitumme, mukin kotiinviemisiksi. Käytiin myös Bieronka -kaupassa, joka on Puolalainen kauppaketju, joihin törmää kaikissa Puolan kylissä ja kaupungeissa. Halpa, hieman Lidlimäinen kauppa. Ilma on lämmin, n. 28astetta. Tarkenee ajella.

Seuraavaksi ajeltiin Tšekissä. Suuria peltoalueita tien molemmin puolin. Ja maasto alkoi hieman kumpuilemaan, ei enää tasaista maisemaa.

Käytiin ruokailemassa etelä-tsekissä eräässä tien varrella sijaitsevassa ravintolassa.

Esalla härkää ja Kirsillä karppi-kalaa.

Kirsi etsiskeli hotels.comin kautta seuraavan majapaikan Wienistä ja Hyundai siltä kohti. Ajateltiin ajaa suurkaupunkiin pikkukylien kautta, eikä painaa vaan isoa tietä. Kylät olivat melko vieri vieressä ja monessa kylässä oli hauskoja yksityiskohtia. Eräässä kylässä oli jokaisen talon edessä mm. hahmoja, joiden päät oli tehty kurpitsasta. Kurpitsoja näkyi muutamissa muissakin kylissä erilaisina koristeina.

Ajoa päivään tuli yli 600km, jotka Esa reippaasti ajoi, koska Kirsiä hirvittää hypätä rattiin keski-euroopan maissa, jossa ihmiset ajavat todella lujaa verrattuna Suomeen. Pienimmillä mutkaisilla teilläkin on satasen rajoitus ja isoilla teillä 140 rajoitusta ei läheskään kaikki noudata vaan paahtavat kovempaa.

Wienissä päätettiin pysyä kuitenkin kaksi yötä ja antaa Hyundainkin levätä hotellin parkkihallissa lauantaihin asti.

Lähdettiin vielä käymään uber-taxilla muutaman km. päässä yhdessä irkkupubissa. Hämmästyttävää oli että baareissa ihmiset polttavat sisällä ja jopa ihan baaritiskillä.

Iltajuomien jälkeen lähdettiin ajoissa kuitenkin nukkumaan, jotta seuraavana päivänä jaksaa kiertää kaupunkia.